Міністерство освіти і науки України
Ново волинський електромеханічний технікум
Творчі
тематичні завдання
з
біології
Розробив
викладач Л. М. Харук
Нововолинськ
2003
Тема:
Спадковість і мінливість
Робота 1. Багато культурних рослин, наприклад пшениця, картопля,
овес, цукровий буряк, є поліплоїдними. Вони відзначаються гарною врожайністю і
стійкіші до дії несприятливих чинників, порівняно зі своїми дикими родичами. До
якого виду мінливості належить поліплоїдія і чому вона підвищує продуктивність
особин?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Робота 2. Прочитайте текст:
Люди, що
зловживають алкоголем, передають нащадкам схильність до таких
захворювань,
як туберкульоз, епілепсія, слабоумність. Причому ця тяжкі спадкові недуги
можуть зникнути лише через декілька поколінь, що додержуються тверезого способу
життя. Аргументуйте вірність наведеного твердження з точки зору сучасної
цитології і генетики.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема:
Основи селекції і біотехнології
Робота 1. Мул — гібрид коня і осла. Як називається тип гібридизації,
внаслідок якої було отримано мула?
Які якості, що відрізняють його від
батьківських форм, має мул?
Як називається наявність цих
якостей у гібридів?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Робота 2. У США і Англії дуже поширений сорт
помідорів, стійкий до двох вірусів. Сорт отримано шляхом схрещування дикого
виду помідорів із культурним сортом. Поясніть, яке значення для селекції має
збереження генів диких видів.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Робота 3. Відомо, що в блокадному Ленінграді
працівники Інституту рослинництва дбайливо зберігали колекцію насіння зернових
культур, створену М. І. Вавіловим на основі зразків, привезених із численних
експедицій в країни різних географічних широт. Поясніть, в чому унікальність і
цінність цієї колекції.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема: Розмноження і індивідуальний розвиток організмів.
Робота 1. Більшість живих організмів розмножуються статевим
шляхом. Однак для деяких з них характерне безстатеве розмноження. Чому
збереглися обидва способи розмноження, але статеве в процесі еволюції
органічного світу стало переважаючим?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Робота 2. Відомо, що вагітним жінкам небезпечно вживати
різні лікарські препарати, а також алкоголь і нікотин. В який період розвитку
зародка така небезпека особливо велика і чому? Як називається ця стадія
розвитку зародка?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Робота 3. При обробці запліднених яєць пуроміцином,
який гальмує синтез білка, дроблення припиняється або дуже порушується. Про що
свідчить цей дослід?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема: Надорганізменні рівні
організації живої природи
Робота 1. На живі організми впливають різні фактори неживої
природи: світло, температура, вологість, а також склад водного, повітряного й
ґрунтового середовищ. Який абіотичний фактор і чому став у процесі еволюції
головним регулятором і сигналом сезонних явищ у житті рослин і тварин? Наведіть
приклади дії цього фактора.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Робота 2 У будь-якому біогеоценозі існує рівновага між життям і
смертю, між надходженням і вивільненням енергії, елементів живлення. Виходячи з цього, поясніть, яким чином забруднення токсичними речовинами
чи підвищення концентрації елементів живлення порушують цю рівновагу.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Робота 3. З 1600 до 1979 р. з лиця Землі зникло 63 види
та 55 підвидів ссавців, в тому числі 11 % видів диких парнокопитних, 8 %
сумчастих, 3 % ластоногих, 2,3 % комахоподібних тощо. Останнім часом на нашій
планеті щорічно зникає в середньому по одному виду чи підвиду хребетних тварин.
Поясніть цей тривожний факт.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема: Основи еволюційного
розвитку
Робота 1. Під час навколосвітнього
плавання Ч.Дарвін знайшов у Південній Америці скелети викопаного гігантського
лінивця, схожі зі скелетами сучасних видів; виявив чотири відмінності у
видовому складі фауни Північної та Південної Америки; Відзначив високий
відсоток ендемізму серед птахів та рептилій Галапагоського архіпелагу. Про що свідчать
ці факти? Відповідь поясніть?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Робота 2 . Вивчаючи дію природного
добору в природі, ботанік Цінгер виявив дві раси бур'яну погремка, що росли на
скошених луках: ранньостиглу весняну та пізньостиглу осінню. Поясніть, чому у
погремка виникли дві раси. Про яку форму добору йдеться в цьому разі?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Робота 3. Стрілиця, що росте у водоймах та по їх берегах (мал.),
має досить широку норму реакції, внаслідок чого у неї є три модифікації листів:
повітряні, плавальні та підводні. Поясніть, що відбуватиметься з нормою реакції
даної ознаки у стрілиці, якщо клімат стане сухішим і водойми пересохнуть. Про яку форму добору йтиметься у цьому разі?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Робота 4. Поясніть один із постулатів теорії макроеволюції, згідно
з яким
еволюційний процес не має направленого характеру і
ніколи
не досягає кінцевого результату, тобто
завершення.
______________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Робота 5. Доведіть, що наявність аналогічних і гомологічних органів свідчить на
користь еволюції.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема: Історичний розвиток і
різноманітність органічного світу.
Робота 1. Що
відбивають ряди різних викопних форм? Чому їх називають філогенетичними?.
Наведіть приклад.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Робота 2. Поясніть з огляду на історичний розвиток материків
схожість фауни Неоарктичної і Палеоарктичної зоогеографічних зон та відмінність
видового складу фауни Австралійської області. Назвіть відомих вам тварин, які
живуть в цих зонах.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Робота 3. Масове застосування інсектицидів розпочалось у 50-х роках
нашого-століття. До 1964 р. було вже відомо близько 40 видів комах, стійких до
різних інсектицидів, з них 30 видів шкідники сільського господарства.Про що
свідчить цей факт?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Робота 4. Чому поява людини стала
провідним фактором розвитку життя на Землі в кайнозойську еру?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Немає коментарів:
Дописати коментар